Design eli muotoilu jaotellaan usein taiteelliseen ja teolliseen designiin. Taiteellisella designilla ei ole tarkoitusta käytölle, eli niin sanottua selkeää funktiota. Taiteellinen design voi siis keskittyä siihen, mihin taide yleensäkin; mielen ilahduttamiseen, ihmettelyyn, havahduttamiseen tai muuhun sisäisesti meissä jokaisessa syntyvään erityislaatuiseen ja yksilölliseen kokemukseen.
Sen sijaan teollinen design löytää yleensä oikeutuksen itselleen massoista, käyttöön tarkoituksestaan, funktiostaan olla jotain enemmän, jotain parempaa ja jotain ehkä myös hienompaa. Teollinen design tulee siis aidosti ihmisen arkeen ja yleensä suuremman joukon hyväksyntä antaa sille sen oikeutuksen, eli tuotteen arvon. Samaan aiheeseen liittyy siis hyvin tiukasti brändi ja tuotteen tai muun hyödykkeen imago.
Parhaimmillaan innovaatio sisältää näistä design- lajeista molemmat elementit. Innovaatio on muotokieleltään tai ominaisuuksiltaan kokemuksellinen ja elähdyttävä, kaunis itsessään tai kaunis rumuudessaan, kuitenkin mieleenpainuva ja uniikki. Sen lisäksi innovaatiolta vaaditaan kuitenkin käytettävyyttä, jotain uutta ja rajoja rikkovaa tai niitä korjaavaa, erilaista mitä tähän asti on nähty ja sellaista, mitä ei vastaan tule aina.
Innovaatiota onkin vaikea toisintaa, sillä yleensä innovaatio kerää itselleen ainutkertaisen imagon ja onnistuu vakiinnuttamaan hyvänä innovaationa nopeastikin paikkansa markkinoilla. Innovaatio ei tarvitse selittelyjä, ei markkinointia eikä myymistä. Innovaatio myy itse itsensä ja on itse itsensä selittävä, sillä se aidosti ja oikeasti on designia parhaimmillaan.
Mitä tällaisia innovaatioita sitten on maailmassa? Tarkastellaan länsimaista tuotetta; terveys. Terveys ja sen vaaliminen tapahtuu itsestäänselvyyksinä länsimaissa ja terveystuotteet ovat jatkuvasti kasvava ala. Harva tuote kuitenkaan aidosti oikeasti lupaa olla myös innovaatio ja tuottaa uutta designia. Tätä kuitenkin lupaa yksi terveystuote, joka on varsinkin palvelualojen yhteiskunnassa Suomessa saanut kirjaimellisesti hyvän jalansijan; terveysjalkineet.
Asiakas äänestää jaloillaan ja tätä sanontaa ovat kuluttajat aidosti kuluttaneet, kun yhä useammat toimijat tuovat terveyskenkiään markkinoilla. Valinnanvaikeutta on luvassa, kun tuotetulvasta etsitään hyviä ja kartetaan huonoja valintoja. Yksi tunnetuimmista terveysjalkineista lienee perinteinen Saksalainen tuottaja birkenstock, joka tuo designia terveystuotteidensa piiriin. Kengät ovat kauniit katsella ja ihanat jalassa. Merkki myös liputtaa avoimesti saksalaisuuttaan ja perintöään Birkenstock, joka luottaa laatuun ja pystyy tekemään massoille sopivia terveystuotteita kohtuulliseen hintaan. Eikä hintakaan haittaa, kun tuote on aidosti kohdallaan. Rakkaimmat birkenstockit kun kestävät hyvin aikaa ja kulumista, eikä uusien hankkiminen harmita silloin, kun tietää ostavansa laatua.
Jalat ovat ihmisen maanpinnassa kulkeva osuus, joita ohjaa pää. Vanha sanonta ”jalat maassa ja pää pilvissä” kohtaakin terveysjalkineiden parissa hienosti teemansa, sillä tuotteeseen on käytetty paljon kilometrejä sekä ajatusta. Onkohan kenkien ajatus syntynyt, kun innovoiva ihminen on kuluttanut huoneen lattiaa pohtien päänsä puhki, mikä olisi hyvä tuote kansalle, mistä ihmiset oikeasti hyötyvät? Jalat rakoilla ei ajatuskaan juokse, mutta onneksi mainiot kengät auttavat innovoimaan yhä uusia tuotteita.
Mitä siis opimme tästä? Kun puhutaan hienoista innovaatioita ja designista, unohdamme aina hetkeksi, mistä tarve näille on syntynyt. Tarve lähtee aina ruohonjuuritasolta ja innovaatio voi olla useinkin vain pienin parannuksin ehostettu sama vanha tuttu tuote. Kukapa meistä kävelisi vanhoilla kumppareillaan tai oravannahkoissa työpäivän, kun tarjolla on mitä mukavimmat ja kauniitkin vaihtoehdot.